20 gemeenten kunnen samen rekenen op meer dan 200.000 euro steunMet steun van het provinciebestuur zullen 20 gemeenten dit jaar winkelen in de eigen kern aantrekkelijker maken. Ook in Herentals (citymarketing), Laakdal, Mol.

Zij kunnen rekenen op totaal 232.000 euro subsidies die de provincie wil investeren in de ondersteuning van hun lokaal detailhandelsbeleid.  In het arrondissement Turnhout doen alvast Turnhout, Mol, Laakdal en Herentals  inspanningen.   Zo zal Turhout een winkelpromotieplan uitvoeren en gaat Herentals aan citymarketing doen.

Om het detailhandelsbeleid van de gemeenten en steden te ondersteunen, keurde de provincieraad van Antwerpen vorig jaar een provinciaal reglement goed waarmee de Antwerpse gemeenten een subsidie kunnen aanvragen voor acties die winkelen in hun gemeente aangenamer maken. ‘Een goed detailhandelsbeleid maakt onze kernen leefbaar en aantrekkelijk én creëert een enorme werkgelegenheid’, aldus gedeputeerde voor economie Koen Helsen (open vld).

De eerste projectoproep in 2010 was een succes: 16 gemeenten uit onze provincie kregen gunstig advies. De tweede oproep in 2011 bleek echter nog een groter schot in de roos: maar liefst 20 gemeenten ontvangen van de provincie Antwerpen een subsidie ter ondersteuning van hun gemeentelijk detailhandelsbeleid. Koen Helsen reageert verheugd: “Het grote succes van deze oproep geeft duidelijk weer dat de Antwerpse steden en gemeenten blij zijn met dit duwtje in de rug van de provincie.” 

Projecten in het arrondissement Turnhout
Eén van die steden is Turnhout. In uitvoering van het winkelpromotieplan ‘Turnhout van shoppen’ – dat in 2011 werd opgemaakt met de steun van provincie Antwerpen – worden verschillende mediadragers in de winkelstraten van Turnhout ingeplant ter ondersteuning en promotie van lokale detailhandel. De mediadragers houden onder meer in: vlaggen- en baniermasten, bevestigingmechanismen voor wimpels aan palen van de openbare verlichting en spandoeken voor de accentuering van toegangspoorten tot het winkelgebied in het centrum van Turnhout.

Herentals : geen lokale media
 ‘Citymarketing’ wil door allerlei externe factoren de aantrekkelijkheid van een stad verhogen om er te wonen, werken, ontspannen en winkelen. De stad Herentals zet een campagne op met een mediamix van vier kanalen: publicaties in een weekblad, een vernieuwde website, e-marketing (gerichte nieuwsbrieven) en een kennismakingsreportage op RTV.

Daarnaast werden in het arrondissement Turnhout ook nog projecten van de gemeente Mol en Laakdal goedgekeurd. Het provinciebestuur van Antwerpen financiert dit jaar in totaal ongeveer 232.000 € voor deze projecten.